check lock tag facebook briefcase angle-double-left angle-double-right angle-left angle-right bank linkedin twitter star

Apk-modernisering op komst

18 juni 2025

Europa werkt hard aan een update van de periodieke technische keuringen van voertuigen (in Nederland: de apk). De belangrijkste doelen van de modernisering zijn verbetering van de verkeersveiligheid en minder luchtverontreiniging. Het wordt een belangrijke aanpassing. De laatste op dit niveau dateert van 2014. Sindsdien heeft de voertuigtechniek allesbehalve stilgestaan. Nadat de Europese regels zijn vastgelegd, worden de voorschriften ‘vertaald’ naar landelijke wetgeving zoals de Nederlandse apk. Het duurt naar verwachting nog tot 2027 of 2028 voor de apk-wijzigingen in werking treden. 

 
De huidige, Europese regels zijn op verschillende vlakken technisch achterhaald. In 2014 waren er bijvoorbeeld nog maar weinig elektrische auto’s en stond de EV-techniek in de kinderschoenen. In de afgelopen elf jaar is er ook heel veel gebeurd op het gebied van elektronische veiligheidssystemen (ADAS) en bijvoorbeeld emissiesystemen van auto’s. Kernpunten van het Europese voorstel zijn dus onder meer:

  • Regels voor het keuren van EV’s (denk aan het hoogspannings-gedeelte)
  • Testen van elektronische veiligheidssystemen, inclusief de bijbehorende software. 

Andere kernpunten zijn niet of minder van toepassing van Nederland, omdat de wet- en regelgeving in Nederland voorloopt ten opzichte van andere landen:

  • Nieuwe emissietests (Nederland heeft de deeltjesteller al ingevoerd).
  • Bestrijding van fraude met kilometerstanden (op dit gebied loopt Nederland voorop in Europa).
  • Jaarlijkse inspectie van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s vanaf tien jaar oud (dat is al onderdeel van onze apk).
     

Vertaling Europese richtlijn naar apk
Als de nieuwe Europese richtlijn is goedgekeurd, moet deze nog ‘vertaald’ worden naar de Nederlandse apk-regels. Dat is voor VACO en voor de nationale verkeersveiligheid een belangrijke stap. Een voorbeeld: in de huidige richtlijn uit 2014 staat dat onvoldoende draagvermogen (belastingindex) of een te lage snelheidscategorie (snelheidssymbool) een groot of gevaarlijk gebrek is. Maar in de apk is er geen controle op deze belangrijke bandeigenschappen opgenomen. VACO werkt eraan om deze en andere tekortkomingen in de apk te herstellen.
 

Nog een lange weg te gaan
Op dit moment is nog heel veel onbekend. Welke investeringen moeten apk-erkenninghouders eventueel doen in equipment en training? Bijvoorbeeld om over enkele jaren ADAS-systemen te kunnen testen. En als we ADAS-systemen gaan testen: hoe gaan we dat dan doen? VACO houdt u de komende jaren op de hoogte over de ontwikkelingen.