check lock tag facebook briefcase angle-double-left angle-double-right angle-left angle-right bank linkedin twitter star

Tachograaf en vrijstellingen

10 april 2025

De registratie van de arbeids-, rij- en rusttijden van de chauffeur vindt plaats door middel van een tachograaf. In 2025 moeten alle tachografen voor internationaal vervoer vervangen zijn door de nieuwe smart tacho 2. Voertuigen met een analoge of digitale tachograaf moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van de smart tacho 2. Voertuigen met een smart tacho 1 moeten vanaf 19 augustus 2025 beschikken over de smart tacho 2.  Hebt u een bedrijfswagen met een toegestaan maximumgewicht (Toegestane Maximum Massa, TMM) van 2.500 kg of hoger? En verricht u met dit voertuig internationaal vervoer? Dan moet uw voertuig vanaf 1 juli 2026 een slimme tachograaf type 2 (SMT2) hebben. 

Vrijstelling eigen vervoer 
Is het vervoeren van producten niet uw hoofdactiviteit? Bent u bijvoorbeeld een klusjesman die het voertuig gebruikt om bij uw klanten te komen? U gebruikt dan het voertuig voor eigen vervoer. In dat geval bent u vrijgesteld van deze verplichting. 

Internationaal vrijstelling (Europese Unie): 

  • Voertuigen of combinaties van voertuigen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 7,5 ton die gebruikt worden voor het vervoer van materiaal, uitrusting of machines die de bestuurder nodig heeft voor de uitoefening van zijn beroep en die enkel binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van de onderneming worden gebruikt en op voorwaarde dat het besturen van het voertuig niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is. Dit laatste houdt in dat het voertuig niet meer dan maximaal 12 uur per week wordt bestuurd. 

  • Voertuigen waarvan de toegestane maximumsnelheid niet meer dan 40 kilometer per uur bedraagt. 

  • Voertuigen die op de weg worden beproefd met het oog op de technische ontwikkeling, reparatie of onderhoud, en nieuwe of vernieuwde voertuigen die nog niet in gebruik zijn genomen. Het brengen en halen van voertuigen voor reparatie valt hier dus niet onder, wel de proefritten die een monteur met een voertuig maakt. 

Wel moet de bestuurder zelf een goede administratie bijhouden van de rijtijden. Dit mag met een tachograaf, maar ook handmatig. In uw administratie moeten de volgende gegevens beschikbaar zijn on niet de 12 uur te overschrijden. 

•           Datum 

•           Naam chauffeur 

•           Begin km-stand 

•           Beginrijtijd 

•           Eindrijtijd 

•           Paraaf chauffeur 

Ook bij het rijden in voertuigen van klanten geldt er een vrijstelling: 

  • Een monteur mag een voertuig zonder tachograaf op de openbare weg testen, mits het gaat om een proefrit voor onderhoud of keuring. 

  • Dit geldt ook voor testritten na reparatie, zoals een korte rit om te controleren of een probleem is opgelost. 

Bij een controle kan het volgende helpen: 

  • een werkorder of document in het voertuig waaruit blijkt dat het om een proefrit na onderhoud gaat. 

  • een proefritbordje of testritregistratie (voor bedrijven met meerdere testritten per dag). 

Meer informatie:

Neem contact op met Dennis Peeters, beleidsmedewerker kwaliteit, arbo & milieu: info@vaco.nl of (071) 568 69 70.