Ongeval met tweedelig wiel (geboute splitvelg)
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een medewerker demonteert een band van een tweedelig wiel (een geboute splitvelg). Vervolgens monteert hij een nieuwe band. Hij pompt deze op tot circa 7 bar, de spanning die op de zijwand van de band staat vermeld. Op het moment dat de monteur de pompnippel van het ventiel wil verwijderen, scheuren de vier bout/moer verbindingen compleet door de boutgaten. Hierdoor schieten de twee delen van het wiel door de luchtdruk met grote kracht uit elkaar (zie foto). Helaas is hierbij een deel van de hand van de medewerker verbrijzeld.
Onderzoek leerde dat het wiel niet geschikt was voor montage van een band die tot 7 bar wordt opgepompt. Achteraf blijkt dat twee van de vier door de klant geleverde wielen niet origineel bij het voertuig hoorden. De originele wielen waren vervangen door wielen die helaas niet geschikt waren voor het voertuig.
Om vergelijkbare ongevallen in de branche te voorkomen, heeft VACO in nauw overleg met deskundigen uit de branche een concept Praktijkrichtlijn opgesteld voor de (de)montage en het oppompen van tweedelige geboute splitvelgen. Voert uw bedrijf dit soort montages uit? Deel en bespreek de Praktijkrichtlijn dan met uw medewerkers of collega’s.
Meer informatie
Neem contact op met Arie Verhoef, senior beleidsmedewerker kwaliteit, arbo & milieu: info@vaco.nl of (071) 568 69 70.